712,8 tys. zł – tyle będzie kosztować budowa prawie 300 metrów „drogi” dla pieszych i rowerzystów przy trasie wojewódzkiej nr 967 w Książnicach. Przetarg na wykonanie inwestycji Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie rozstrzygnął w ostatnich dniach (15 lipca). Tym samym – roboty w Książnicach powinny rozpocząć się najdalej w drugiej połowie sierpnia. Prace spowodują utrudnienia w ruchu, konieczne będzie m.in. odcinkowe zamykanie jednego pasa jezdni.
Inwestycja obejmie wykonanie lewostronnej ścieżki pieszo – rowerowej o długości ok. 240 m oraz dobudowę brakującego jej odcinka (ok. 30 m) po drugiej stronie jezdni. Roboty będą prowadzone w sumie na prawie 300 m drogi wojewódzkiej 967 (w km 3+621.00 do 3+900.81). W ramach zadania zaplanowano także wyznaczenie przejścia dla pieszych wraz z budową dedykowanego mu oświetlenia, przebudowę kanalizacji deszczowej (ok. 240 m), umocnienie przydrożnych skarp (m.in. płytami ażurowymi) oraz rowów, modernizację zjazdów na posesje.
Czas zakończenia prac określono na sześć miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą, a więc do pierwszego kwartału 2025 roku. Przedsięwzięcie, które poprawi bezpieczeństwo pieszych przy trasie 967, będzie również elementem budowy w województwie małopolskim – zintegrowanej sieci tras rowerowych VeloRaba, odcinka Gdów – Stanisławice.
Budowa ścieżki pieszo-rowerowej spowoduje spore utrudnienia w ruchu przez Książnice. Wiadomo już, że na DW 967 konieczne będzie wprowadzanie ruchu wahadłowego: nie na całości modernizowanego odcinka, ale jego fragmentach, w zależności od postępu prac, a ruchem będą kierować pracownicy firmy wykonującej inwestycję. Ponadto trzeba będzie czasowo zamknąć przystanek autobusowy na tym odcinku i wykonać tzw. tymczasowy przystanek w innym miejscu trasy.
Roboty w Książnicach będą realizowane w ramach szerszego projektu, wartego w sumie ponad 18 mln zł, obejmującego budowę chodników lub ścieżek pieszo–rowerowych w dziesięciu „punktach” na drogach wojewódzkich w Małopolsce. ZDW pozyskał na to przedsięwzięcie dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Dotacja pokryje większą część kosztów prac, a pozostałymi kwotami podzielą się województwo małopolskie oraz gminy, na terenie których prowadzone będą inwestycje.
grafika – materiały ZDW w Krakowie