Wszystko wskazuje, że wyczekiwana od lat inwestycja dojdzie wreszcie do skutku. Procedury przetargowe związane z wyłonieniem budowniczych trasy rowerowej VeloRaba/VeloMałopolska – na odcinku Dobczyce – Gdów – Mikluszowice, są na ostatniej prostej. Na konkurs wpłynęło dużo ofert, a proponowane ceny są bardzo dobre. Przedsięwzięcie o łącznej wartości ponad 16 mln zł powinno ruszyć w ciągu dwóch miesięcy.
Zapowiadana od niemal dekady budowa odcinka VeloRaby w powiatach myślenickim, wielickim i bocheńskim, to inwestycja województwa małopolskiego, prowadzona pod pieczą Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. W jej ramach ma powstać malowniczy nadrabski szlak rowerowy o długości w sumie ponad 40 km, z czego ok. 10 km będą stanowić nowe ścieżki rowerowe (lub pieszo-rowerowe), a ok. 35 km trasy zostanie poprowadzone po obecnych drogach, asfaltowych i polnych, które zostaną przebudowane na potrzeby rowerowych wędrówek.
W ramach przedsięwzięcia podzielonego na trzy części (nie etapy, bo budowa wszystkich odcinków ma być prowadzona równolegle), zaplanowano:
- część I – wykonanie ok. 11 km trasy rowerowej Dobczyce – Gdów, czyli m.in. remont ok. 3 km dróg na „linii” Niezdów – Skrzynka – Winiary – Gdów (tu ulice Stadnicka i Łapanowska)
- część II – wykonanie w sumie 13,1 km trasy rowerowej w gminie Gdów, w tym m.in.: budowa ścieżki rowerowej o długości ok. 960 m w Nieznanowicach (po terenach zielonych w śladzie istniejącej drogi polnej oraz wzdłuż drogi z nawierzchnią bitumiczną), budowa drogi wewnętrznej o długości 1,036 km w Nieznanowicach, przebudowa ponad 2,2 km drogi wewnętrznej w Wieńcu i Pierzchowie, rozbudowa drogi powiatowej (nr 2018K) w Książnicach – wykonanie ścieżki pieszo – rowerowej wzdłuż jezdni w Książnicach (370 m), przebudowa 940 m drogi wewnętrznej w Książnicach
- część III – wykonanie trasy rowerowej Targowisko – Mikluszowice (20,3 km); tu przewidziano m.in. przebudowę dróg w Kłaju oraz Stanisławicach
Zarząd Dróg Wojewódzkich ma na przedsięwzięcie w sumie 16,611 mln zł. Na pierwszą część inwestycji zabezpieczono 6,3 mln zł, na drugą – 7,132 mln zł, a na trzecią – 3,175 mln zł. Oferty na przetarg na budowę VeloRaby na odcinku Dobczyce – Gdów – Mikluszowice złożyło w dziewięć firm, a osiem z nich – na wszystkie części inwestycji. Ceny są bardzo dobre, tym samym nie będzie problemu z wyborem wykonawcy/wykonawców robót.
Propozycje za budowę części pierwszej regionalnego szlaku rowerowego wynoszą od 4,3 mln poprzez kwoty rzędu 5,9-6,3 mln zł (trzy oferty) do ponad 9 mln zł. Ceny dla części drugiej to od 4,3 mln zł po 7,3 mln zł (przy czym w kwocie zabezpieczonej na to zadanie mieści się aż siedem ofert). W przypadku części trzeciej wszystkie propozycje (najtańsza to 1,888 mln zł a najdroższa 3 mln zł) są niższe niż pula przewidziana na roboty.
Budowa VeloRaby powinna ruszyć jeszcze w listopadzie/grudniu 2024, natomiast finał całości inwestycji zaplanowano mniej więcej w połowie 2026 roku. Czas przewidziany na wykonanie poszczególnych odcinków jest różny: dla części pierwszej – 14 miesięcy (od podpisania umowy z wykonawcą), dla części drugiej – 20 miesięcy, dla części trzeciej – 12 miesięcy.
Pierwszy gdowski odcinek VeloRaby wybudowała gmina, z pomocą unijnej dotacji
Rowerowa pętla prowadząca po obu stronach rzeki Raby, począwszy od mostu na Zarabiu w Gdowie, powstała w latach 2018-2019. Prawobrzeżny szlak wiedzie przez: Podolany, Marszowice, Klęczanę i Jaroszówkę, do Nieznanowic. Natomiast trasa lewobrzeżna obejmuje m.in. Gdów i Marszowice. W ramach tej inwestycji wykonano także Miejsce Obsługi Rowerzystów (MOR, w rejonie Strefy Rekreacji na Zarabiu, za mostem, w sąsiedztwie zajazdu Szałas), gdzie są m.in. ławki, stoły, stojaki na rowery.
Ten odcinek trasy rowerowej VeloRaba o długości ok. 10 km otwarto we wrześniu 2019 roku. Infrastruktura powstała pod szyldem turystyczno-rekreacyjnego projektu „Dolina Raby dla Krakowa i Małopolski”, dofinansowanego z programów unijnych, w którym uczestniczyła m.in. gmina Gdów. Gdowska część „rowerowej” inwestycji pochłonęła 2 mln zł.
Natomiast cały szlak rowerowy VeloRaba – niektóre jego odcinki są już gotowe, inne w budowie, a kolejne w nieodległych planach – w województwie małopolskim będzie miał ponad 100 km. Wyznaczono go powiatach myślenickim, wielickim, bocheńskim, w gminach: Dobczyce, Gdów, Kłaj, Bochnia i Drwinia, przez miejscowości: Dobczyce, Niezdów, Skrzynka, Stadniki, Stryszowa, Gdów, Zręczyce, Podolany, Marszowice, Klęczana, Nieznanowice, Targowisko, Kłaj, Stanisławice, Mikluszowice.
zdjęcie: materiały Urzędu Gminy w Gdowie