Urząd Gminy w Gdowie zwraca się do mieszkańców z apelem o segregowanie odpadów komunalnych oraz racjonalne nimi gospodarowanie.
Od tego, w jaki sposób rozdzielimy odpady już w domu, zależy, ile z nich zostanie poddanych recyklingowi. Prawidłowa segregacja to redukcję ilości odpadów zmieszanych, co przekłada się na niższe koszty ponoszone przez gminę (czyli nas wszystkich) i daje lepszy wskaźnik poziomu recyklingu odpadów.
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na gminę obowiązkowe poziomy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych. W roku 2023 r. nasza gmina powinna uzyskać 35% wagowo poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych. Poziom ten został ustalony przez Ministra Środowiska i z każdm rokiem będzie coraz większy.
Z przeprowadzonej analizy w zakresie odebranych przez firmę obsługującą gminę Gdów odpadów, prognozowany poziom recyklingu na obecny rok wynosi ok. 16,9%. Zatem do wymaganego poziomu za rok 2023 wynoszącego 35% brakuje nam ok. 18,1%.
Jeżeli nie osiągniemy wymaganego poziomu, na gminę, czyli na wszystkich mieszkańców zostanie nałożóna kara pieniężna przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska.
W związku z powyższym rozpoczną się kontrole oddawanych przez mieszkańców odpadów komunalnych. W przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny (a więc w koszu na zmieszane odpady komunalne znajdują się np. butelki plastikowe, puszki, folie, tetrapaki, papier, tektura, pojemniki po jogurtach, butelki szklane, słoiki) zostanie zastosowana podwyższona stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 62,00 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość.
Postarajmy się wspólnie, by poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w 2023 roku wyniósł ponad 35 %, a tym samym zadbajmy o czystość naszego środowiska.
Dbajmy o przestrzeganie zasad poprawnej segregacji odpadów!