Z życia szkół….

Zapraszamy na przegląd wydarzeń z życia naszych szkół…

Gdów

4 grudnia uczniowie klasy I  i IV mieli okazję poznać wyjątkowego gościa Kapitana Żeglugi Wielkiej Pana Macieja Sarkowicza, który jest również tatą Ani i Szymona, naszych uczniów. Jako kapitan statku dalekomorskiego niezwykle ciekawie i z pasją opowiadał dzieciom o życiu na morzu, pracy z daleka od rodziny i podróżach po najdalszych zakątkach kuli ziemskiej. Nie zabrakło też opowieści o piratach i innych niebezpiecznych sytuacjach na morzach i oceanach. Dzieci z zapartym tchem oglądały fotografie, filmy i slajdy ukazujące życie marynarza na morzu i statek- jego „drugi dom”. Spotkanie było bardzo ciekawe, uczniowie byli zachwyceni, a ponadto mogli się przekonać, że mieszkając w pobliżu gór można być też kapitanem statku.

Edukacja muzyczna najmłodszych- realizując temat „Jesienna muzyka” dzieci oddziału przedszkolnego z grupy 0b odwiedziły  Szkołę Muzyczną. Pan Dyrektor Adam Czyżowski zaprezentował im brzmienie kilku instrumentów i umożliwił grę na marimbie, kotłach oraz perkusji. Dzieci bawiły się świetnie powtarzając podane rytmy na instrumentach perkusyjnych.

Mikołajkowa przygoda uczniów klasy V a- Przygoda  rozpoczęła się od listów, które uczniowie otrzymali od św Mikołaja 6 grudnia. Mikołaj poinformował dzieci, że nazajutrz pojadą na wycieczkę. Uczniowie nie znali szczegółów wycieczki, wiedzieli, że jadą do Krakowa. Podczas podróży wiele dzieci zastanawiało się, jaką niespodziankę przygotował Mikołaj. W pierwszej kolejności poznając historię i legendy Krakowa uczniowie odwiedzili Katedrę Wawelską. Tu podziwiając sarkofagi, kaplice i arrasy przysłuchiwali się opowieści przewodnika. Na krakowskim Rynku oglądając kiermasz świąteczny podziwiali ozdoby i zrobili zakupy, a następnie zjedli wczesny obiad w McDonalds. Kolejnym punktem wycieczki było Muzeum Inżynierii Miejskiej. Dzieci, gdy usłyszały „muzeum” – nie były zachwycone. Jak się później okazało było to jedno z najlepszych miejsc naszej wyprawy. Uczniowie świetnie bawili się w muzeum poznając szczegóły wystawy interaktywnej „To takie proste”. Wykonując doświadczenia poznawali zasady techniki oraz fizyki i doskonale się przy tym bawiąc. Przewodnik Muzeum Inżynierii Miejskiej w kolejnej hali zapoznał nas z historią i rozwojem linii tramwajowych w Krakowie. Młodzież siedziała w 100 letnich tramwajach, dowiedziała się do czego służył 1,3 metrowy drewniany kij konduktorowi, jak szybko jeździł tramwaj i wiele jeszcze innych ciekawych rzeczy… Ostatnim punktem był spektakl teatralny „Magiczne krzesło”. Aktorzy wprowadzili dzieci w magiczny klimat , którego dopełnieniem było spotkanie z św Mikołajem. Mikołaj miał czas dla każdego dziecka na krótką rozmowę i każdy otrzymał „prezencik”. Dzień pełen wrażeń i niespodzianek minął uczniom bardzo szybko. Każdy chciał by trwał on jeszcze „serwując” kolejną niespodziankę.

W związku z Dniem Czystego Powietrza w naszej szkole w klasach Va, Vb, Vc i VIc zostały przeprowadzone lekcje, w czasie których dzieci dowiadywały się o ekologicznych źródłach ogrzewania, a następnie redagowały list do sąsiada z prośbą o wymianę źródła ogrzewania na bardziej ekologiczne.

Winiary

Pod koniec listopada klasa I miała spotkanie ze stomatologiem w ramach cyklu „Nasi rodzice i ich zawody”. Tym razem naszym gościem była Pani Ewa Banaszkiewicz. Dzieci dowiedziały się jak zbudowany jest ząb, w jaki sposób należy dbać o higienę jamy ustnej, dlaczego ważne jest kontrolowanie stanu uzębienia. Na chętnych i odważnych czekała niespodzianka – sprawdzenie stanu, w jakim są ich ząbki.

5 grudnia 2018 r. w szkole w Winiarach miało miejsce spotkanie z czytelnikami szkolnej biblioteki z okazji Dnia Pluszowego Misia. Przytuleni do ulubionych maskotek wierszami i piosenkami dziękowaliśmy najmłodszym Obrońcom naszej Ojczyzny. Podziwialiśmy poświęcenie Orląt Lwowskich. Ich służba nie skończyła się wraz z odzyskaniem przez Polskę niepodległości. Broniły polskiej ziemi także po 11 listopada. O 14-letnim żołnierzu, Jurku Bitschanie opowiedzieli uczniowie klasy III. Źródeł dzielności i męstwa dzieci i młodzieży poszukiwaliśmy w utworach Władysława Bełzy. Zostały napisane ponad sto lat temu, ale nie tracą na aktualności. Żeby postępować z wiarą, nadzieją i miłością warto znaleźć odpowiedzi na ważne pytania: Kto ty jesteś? Po co jesteś? Dziewczynki i chłopcy z klas I, II oraz IV starali się jak najpiękniej powiedzieć fragmenty Katechizmu polskiego dziecka. Słuchacze odnajdywali ilustracje inspirowane tekstami. Poznali również kilka tytułów książek o młodszych i starszych polskich patriotach. Wśród nich znalazły się: Dziś idę walczyć, Mamo, Orlęta Lwowskie, Bohaterski miś, Mój pan woła na mnie Pies, Maestro pokoju. Laureaci konkursów: Czytelnik jesieni oraz Ojciec – Ojczyzna – Ojcowizna zostali nagrodzeni dyplomami, czasopismami i kalendarzami. Spotkanie zachęcające do czytania i wdzięczności zakończyliśmy piosenką. Śpiewaliśmy razem z dziećmi z oddziału przedszkolnego:
Kochamy Polskę z całych sił. Pragniemy, abyś kochał ją i Ty…

Zręczyce

Samorząd Uczniowski wraz z opiekunami p. Iloną Kokoszką i p. Wiolettą Nowak, zorganizował akcję „Kartka dla Seniora”.  Akcja polegała na stworzeniu kartek bożonarodzeniowych, które za pośrednictwem Księży z parafii Gdów trafiły do osób starszych i chorych zamieszkujących naszą parafię. Uczennice z klasy VII a, Agnieszka Bzdyl i Julita Czech, przygotowały piękny plakat, który reklamował to szczytne przedsięwzięcie. Nasi uczniowie nie pozostali obojętni na ten apel i przygotowali ponad 100 kartek (65 trafiło do Seniorów, reszta do Caritasu). Techniki były różne: wyklejanki, wycinanki, kredki, farby. Każda z kartek była śliczna i wyjątkowa, ponieważ uczniowie włożyli w nią nie tylko swoją prace i talent, ale przede wszystkim serce.

Warsztaty z robotyki Lego Wedo w ramach projektu „Kierunek Przyszłość”:

Pierzchów

W ostatnich dniach listopada udaliśmy się na wycieczkę do Wiśnicza. Celem wycieczki było zwiedzanie 600 letniego zamku. Na parterze zobaczyliśmy kuchnię i dowiedzieliśmy się, że tu powstała pierwsza polska książka kucharska. Następnie udaliśmy się krętymi schodami (dla służby) na pierwsze piętro, gdzie znajduje się pokój spowiedzi. Dowiedzieliśmy się ciekawostkę, że władca miał zwyczaj podsłuchiwania swojej żony w czasie spowiedzi. Na drugie piętro wyszliśmy schodami dla gości i znaleźliśmy się w sali konferencyjnej, a potem w sali balowej. Tam dziewczynki w strojach dam dworu zatańczyły taniec dworski, a chłopcy złożyli ślubowanie i zostali pasowani na rycerzy. Było to dla nas wielkie przeżycie. Oczywiście cały miesiąc trwały przygotowania do tego ważnego wydarzenia.  Później przeszliśmy do Bastionu VR, gdzie za pomocą okularów Oculus odbyliśmy lot przez XVII wieczny wiśnicki zamek. Zobaczyliśmy jego wnętrze i życie mieszkańców. Te atrakcje na długo pozostaną w naszej pamięci.

Uczniowie kl. III

06.12.18r. uczniowie naszej szkoły spakowali upominki przekazane w ramach Szlachetnej Paczki. W tym dniu prezenty zostały przewiezione bezpośrednio do Rodziny.

Jaroszówka

Rada Rodziców działająca przy Szkole Podstawowej w Jaroszówce we wtorek, 11 grudnia, zorganizowała Kiermasz Świąteczny. Rzeczy do sprzedaży przygotowali uczniowie wraz z nauczycielami oraz chętni rodzice. Akcja organizowana była w szkole po raz pierwszy i zakończyła się sukcesem. Kiermasz odwiedzili nie tylko rodzice uczniów, ale także mieszkańcy okolicznych wsi, którzy nie mają dzieci w szkole. Na Kiermaszu można było zakupić domowe ciasta i pierniczki, stroiki, ozdobne choinki, bombki, kartki świąteczne i zawieszki na choinkę. A wszystko to ręcznie robione.

Bilczyce

Finał akcji „Paczka na Gwiazdkę”- Z całego serca dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się w akcję „Paczka na Gwiazdkę 2018”. Wspólnie udało nam się zebrać mnóstwo prezentów m.in.: książek, kolorowanek, artykułów plastycznych, puzzli i gier planszowych oraz maskotek, zabawek interaktywnych, klocków, kosmetyków, ubranek dla niemowląt, a także słodyczy. Serdeczne podziękowania kierujemy również do osób, które brały udział w internetowych licytacjach i w ten sposób wsparły zbiórkę pieniędzy na zakup sprzętu medycznego dla szpitali objętych akcją. Dzięki naszemu wspólnemu zaangażowaniu magia Świąt Bożego Narodzenia dotrze także na szpitalne oddziały hematologiczno-onkologiczne i rozpromieni uśmiech na wielu dziecięcych twarzach.

7 grudnia uczniowie klas IV – VIII bardzo miło spędzili czas w kręgielni w Gdowie, a dzień wcześniej szkołę odwiedził Święty Mikołaj.

Książnice

5 grudnia br. uczniowie klasy VII i VIII pod opieką p. Anny Szostak i p. Jarosława Mularza wybrali się do zimowej stolicy Polski – Zakopanego, by podziwiać malownicze krajobrazy Tatr. Podróż, chociaż długa, upłynęła nam w bardzo przyjemnej atmosferze. Swoją wędrówkę rozpoczęliśmy, witając się z Gubałówką, gdzie zjedliśmy śniadanie oraz wypiliśmy gorącą czekoladę. Następnie odbyliśmy spacer po Krupówkach – najsłynniejszej ulicy w Zakopanem, podczas którego mogliśmy skosztować regionalnych przysmaków, wśród których króluje oscypek. Zakupiliśmy też pamiątki. W trakcie pobytu w Muzeum Tatrzańskim poznaliśmy historię Zakopanego, dowiedzieliśmy się wiele o kulturze Górali, zwierzętach zamieszkujących Tatry, kamieniach z jakich zbudowane są skały oraz wielu ciekawostek o panoramie gór. Ostatnią i najbardziej wyczekiwaną atrakcją był wyjazd kolejką linową na Wielką Krokiew, skąd mogliśmy podziwiać piękne widoki i popatrzeć na wszystko „z góry”:).

Niegowić

Reprezentacja naszej szkoły zajęła III miejsce w zawodach powiatowych w minikoszykówce dziewcząt w ramach Igrzysk Dzieci. Skład Drużyny: Maria Bułat, Ewa Białota, Patrycja Pustuła, Izabella Zawadzka, Maja Kupiec, Wiktoria Kudłacz, Magdalena Cielecka, Julia Wilkołek, Gabriela Górka, Wiktoria Dudzik, Gabriela Olchawska. Nasze dziewczyny rywalizowały ze szkołami: Sp Niepołomice oraz Sp nr 3 w Wieliczce.

źródło:http://www.spgdow.szkolnastrona.pl,   http://www.spwiniary.gdow.pl/, http://spzreczyce.szkolnastrona.pl/,  http://sppierzchow.gdow.pl/, SP Jaroszówka,  https://spbilczyce.edupage.org/, https://spksiaznice.edupage.org/ ,  http://www.spniegowic.szkolnastrona.