Profil zaufany i kilka minut – to wszystko czego potrzeba, by zarejestrować narodziny dziecka online. Nowa usÅ‚uga ruszyÅ‚a 1 czerwca 2018 r. – to prezent na DzieÅ„ Dziecka od Ministerstwa Cyfryzacji.
Na zarejestrowanie narodzin dziecka rodzice majÄ… 21 dni od dnia wystawienia karty urodzenia. Do tej pory mieli tylko jednÄ… opcjÄ™ – wizyta w urzÄ™dzie. Od teraz bÄ™dÄ… mieli wybór – pÄ™dzić do urzÄ™du czy spÄ™dzić ten czas z nowym czÅ‚onkiem rodziny.
Rodzic, który będzie rejestrował narodziny (może to być zarówno mama, jak i tata) musi mieć aktualny Profil Zaufany. Jeśli go nie masz, sprawdź jak to zmienić.
Co dalej? Od 1 czerwca na stronie www.obywatel.gov.pl można wybrać usÅ‚ugÄ™ rejestracji narodzin. Po zalogowaniu, system poprosi CiÄ™ o potwierdzenie, że jesteÅ› matkÄ…/ojcem dziecka. NastÄ™pnie – o zweryfikowanie Twoich danych.
Jak tylko to zrobisz, przejdziesz do zarejestrowania narodzin potomka. To czego potrzebujesz na tym etapie to m.in. nazwa szpitala, w którym dziecko przyszÅ‚o na Å›wiat oraz imiÄ™ dziecka. Dobrze, by byÅ‚o uzgodnione przez oboje rodziców 😉 Ustal także numer Twojego aktu małżeÅ„stwa lub urodzenia (jeÅ›li nie jesteÅ› w zwiÄ…zku małżeÅ„skim) – to znacznie uÅ‚atwi weryfikacjÄ™ Twoich danych w UrzÄ™dzie Stanu Cywilnego. Kilka kliknięć i gotowe.
Kolejny krok to wybór adresu, pod którym chcesz zameldować dziecko oraz sposobu odebrania dokumentów. Do wyboru masz skrzynkę na ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłkę tradycyjną pocztą. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym). Gotowe! Wszystko powinno potrwać krócej, niż poobiednia drzemka malucha.
Rejestracja w 5 krokach
Tak to wygląda w skrócie:
Krok 1: oświadczasz, że jesteś matką/ojcem dziecka
Krok 2: sprawdzasz poprawność swoich danych, wprowadzasz dane drugiego rodzica
Krok 3: wpisujesz dane dziecka
Krok 4: wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób, w który chcesz odebrać dokumenty (elektronicznie – skrzynka na ePUAP, osobiÅ›cie, poczta tradycyjna)
Krok 5: podglÄ…d wniosku i… podpis (Profilem Zaufanym).
Odpis aktu urodzenia, w zależności od wybranej przez Ciebie opcji, zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim otrzymasz powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.
To nie jedyne zmiany, które wkrótce zaczną obowiązywać, a które dotyczą rodziców. W funkcjonujących dotychczas przepisach i rejestrach publicznych brakuje mechanizmów jednoznacznie łączących dziecko z rodzicami (tzw. parentyzacja). Gromadzone w aktach imiona, nazwiska i nazwiska rodowe rodziców nie zawsze jednoznacznie ich wskazują. Utrudnia to nie tylko prowadzenie rozmaitych statystyk publicznych, ale też np. realizację programów pomocowych państwa, takich jak Rodzina 500 plus.
Dlatego Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało też takie zmiany:
- jednoznaczne powiązanie danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL (tzw. parentyzacja):
Numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL.
Planowane wejÅ›cie w życie – od 1 grudnia 2018 r., - szybsze poprawianie niezgodnych z prawdÄ… informacji zgromadzonych w rejestrze PESEL:
Organy korzystające z dostępu do rejestru PESEL będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi.
Planowane wejÅ›cie w życie – 1 maja 2019 r.[Not a valid template]
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji zobacz tutaj