Natalia Musiał finalistką Małopolskiego Konkursu Historycznego

Zapraszamy na rozmowę z Natalią Musiał, uczennicą VIII klasy szkoły podstawowej w Marszowicach, która niedawno zdobyła tytuł finalisty Małopolskiego Konkursu Historycznego.

MG: Natalko, niedawno osiągnęłaś duży sukces w konkursie historycznym. Serdecznie gratuluję. Proszę opowiedz nam o nim, jak wyglądała Twoja droga do etapu wojewódzkiego?

NM: Droga do etapu wojewódzkiego zaczęła się od eliminacji szkolnych i rejonowych, dopiero po uzyskaniu odpowiedniej liczby punktów dostałam się do etapu wojewódzkiego, który odbył się w Krakowie. Zakres wiedzy obejmował w szczególności czasy PRL (jak żyło się w tych czasach? relacja państwo- kościół itp) do tego w każdym z etapów znalazło się kilka zadań dotyczących całej podstawy programowej z klas 4-8. Moje przygotowania rozpoczęłam na początku października, w związku z obecną sytuacją pierwszy etap został przeniesiony na listopad. Do eliminacji szkolnych musiałam uczyć się tylko z mojego szkolonego podręcznika, dopiero w etapie rejonowym otrzymywałam sporo dodatkowych materiałów do przerobienia od mojego nauczyciela historii, a gdy czegoś nie rozumiałam to mogłam zawsze liczyć na jego pomoc, za co serdecznie pragnę Panu podziękować. Pewnie dlatego najprostszy okazał się etap rejonowy, w którym uzyskałam największą ilość punktów.

MG: Jakie tematy, okresy historyczne interesujÄ… CiÄ™ najbardziej? Czy lubisz w wolnym czasie czytać książki historyczne, przeglÄ…dać atlasy, czy bazujesz tylko na wiedzy zdobytej w szkole? 

NM: Najbardziej interesuję się przyczynami, przebiegiem i skutkami I i II wojny światowej. Nie czytam książek historycznych w wolnym czasie, zdecydowanie wolę słuchać na lekcjach wykładów, z których dużo wynoszę.
Nie zawsze interesowałam się historią można powiedzieć, że w młodszych klasach nie lubiłam się jej uczyć, uważałam ją za nudną. Dopiero w kasie 6 zmieniłam swoje nastawienie i odkryłam, że ten przedmiot da się lubić i do tego jest bardzo ciekawy.

MG: Jesteś w ósmej klasie. Czy już wiesz, do której szkoły ponadpodstawowej i jakiej klasy chciałabyś iść? A może już snujesz plany zawodowe na przyszłość, czy masz jakiś wymarzony zawód, w którym chciałabyś pracować?

NM: Moje plany na przyszÅ‚ość sÄ… bardzo zmienne, co miesiÄ…c miaÅ‚am nowy plan na przyszÅ‚ość, choć wydaje mi siÄ™, że wiele osób tak ma i nie jestem jedyna. Tak poważnie zaczęłam myÅ›leć nad wyborem szkoÅ‚y w kasie siódmej. Technikum i zawodówkÄ™ odrzuciÅ‚am przez to, że nie znalazÅ‚am konkretnego zawodu, który by mnie interesowaÅ‚. Ostatecznie mój wybór padÅ‚ na liceum humanistyczne, ponieważ sÄ… tam przedmioty, w których dobrze siÄ™ czujÄ™, jak wÅ‚aÅ›nie historia, jÄ™zyk polski czy WOS. Po liceum czekajÄ… mnie studia, ale jeszcze nie mam pojÄ™cia jaki kierunek. To  kwestia, którÄ… muszÄ™ jeszcze przemyÅ›leć.

MG: Jakie masz jeszcze zainteresowania?

NM: Od pierwszej kasy SzkoÅ‚y Podstawowej należaÅ‚am do zuchów, gdzie głównie Å›wietnie bawiliÅ›my siÄ™, Å›piewaliÅ›my piosenki, zdobywaÅ‚am sprawnoÅ›ci. NastÄ™pnie w klasie IV zostaÅ‚am harcerkÄ…, a od niedawna jestem przybocznÄ… w Drużynie Harcerskiej. Harcerstwo – to historia. Na swojej harcerskiej drodze spotkaÅ‚am harcerza Szarych Szeregów, dh. WÅ‚adysÅ‚awa, który zawsze podczas spotkaÅ„ opowiadaÅ‚ o swoich przeżyciach, jak podczas II wojny Å›wiatowej uczestniczyÅ‚ w akcjach dywersyjnych. Obecnie pomagam w prowadzeniu zbiórek, dziÄ™ki temu uczÄ™ siÄ™ zarzÄ…dzania swoim czasem, a przede wszystkim wytrwaÅ‚oÅ›ci, szacunku i odpowiedzialnoÅ›ci.  Z powodów pandemii nie można organizować zbiórek w tradycyjnym stylu, jednak szybko ruszyliÅ›my ze spotkaniami zdalnymi. Oprócz tego lubiÄ™ spÄ™dzać czas w plenerze, chodzić na spacery szczególnie nad RabÄ™, oraz czytać klasyczne romantyki.

MG: Dziękuję za rozmowę i życzę kolejnych sukcesów.

 

 

Autor: admin

Udostępnij post na:

Skip to content