W pierwszym tygodniu ferii zimowych grupa 18 uczniów gimnazjum z Gdowa rozpoczęła realizację projektu „Na własne konto”. Projekt ma na celu poszerzenie wiedzy ekonomicznej, kształtowanie postaw przedsiębiorczych oraz umiejętności planowania własnej ścieżki zawodowej przez uczniów gimnazjów z terenów wiejskich. Pomysłodawcą i głównym wykonawcą projektu jest Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim.
„Uważam, że zaproponowana forma warsztatów jest bardzo ciekawa. I choć obawiałam się, czy zbierze się grupa chętnych, ponieważ wymagało to wstawania rano i pójścia do szkoły przez 5 dni w czasie ferii, to jednak moje obawy nie były potrzebne. Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach, nie trzeba było ich namawiać, aby przyszli kolejnego dnia. Mało tego, słyszałam, jak nawet w czasie przerw między zajęciami rozmawiali o tym, co przed chwilą robili. Zastanawiali się, co mogliby poprawiać, jak inaczej postąpić, aby zadanie wypadło jeszcze lepiej. Także forma zajęć była ciekawa. Młodzież wchodziła w role przedsiębiorców, wymagających pracodawców, pracowników, kompetentnych bankierów, zatroskanych o budżet domowy rodziców, czy blogerów.
Nie były to wykłady, ale ćwiczenia w podgrupach. Poza mną, zajęcia prowadziła studentka nauk ekonomicznych z AGH, która złapała świetny kontakt z naszymi uczniami.”- mówi Pani Bożena Włódyka, koordynator projektu na szczeblu szkolnym.
Uczestnicy zajęć podkreślają, że warto było przystąpić do projektu. „Nawet to wstawanie rano w czasie ferii się opłaciło. Bardzo fajne zajęcia” mówi Agnieszka. Łukasz dodaje „jest to dużo ciekawsza forma poznawania ekonomii niż opowiadanie o niej na lekcjach WOSu, więcej się na pewno zapamięta, pozna się mechanizmy działania rynku na konkretnych przykładach”.
Młodzież odwiedziła krakowską placówkę Banku PKO S.A., gdzie pracownicy zaznajamiali ich z tajnikami swojej pracy. Innego dnia mogli poznać specyfikę pracy w poszczególnych działach lokalnego przedsiębiorstwa „Chomik”. „Bardzo nas miło przyjęto, nie było ze strony Pana Świeżego ani chwili zastanowienia, czy nasi uczniowie mogą do nich przyjść i podejrzeć ich pracę. Zapewniał, że gdyby była taka potrzeba, to nie jeden, ale nawet trzy dni mogliby gościć naszych uczniów. Właściciele firmy „Chomik” nie tylko pozwolili przyglądnąć się pracy we wszystkich działach, ale także zapewnili nam poczęstunek, co było bardzo miłe. Chciałbym jeszcze raz bardzo podziękować za tak miłe przyjęcie i chęć pomocy nam”- mówi dyrektor gimnazjum, Pan Jan Zawała.
„Mieliśmy także gościa z Warszawy, który z jednej strony przyjechał sprawdzić czy wszystko odbywa się tak jak należy, czy młodzież faktycznie w komplecie uczęszcza na zajęcia, ale z drugiej strony dzielił się swoją wiedzą, podpowiadał rozwiązania problemów”- mówi pani Bożena.
„Fajne jest to, że ten projekt jest ciągle ulepszany, po każdej edycji pytają młodzież, co by zmieniła, i nowe edycje są coraz lepsze. Nas też pytał pan, który przyjechał z Warszawy, co się nam podoba, co nie, a poza tym były ankiety do wypełnienia, które mają im dać naszą ocenę projektu” -mówi Łukasz.
Ani najbardziej podobało się tworzenie własnej wytwórni książek. Ale nie mniej ciekawy był „Rynek Jabłek” czy „Zabawa w barter”.
„Zdobyliśmy nowe doświadczenia, poznaliśmy bardziej ekonomię” –mówi Ania- „poza tym bardzo się zintegrowaliśmy, bo na co dzień nie chodzimy do jednej klasy”.
W drugim etapie projektu uczniowie będą mogli zdobytą wiedzę zastosować w praktyce, przygotowując pracę konkursową. Gimnazjaliści zakładają spółdzielnię uczniowską, muszą wymyśleć produkt lub usługę, którą następnie będą sprzedawać. Aby to zrobić muszą mieć opracowany biznes plan z badaniami rynku. Mogą także nakręcić półminutowy film reklamujący ich produkt, lub ich działania.
Czasami zajęcia odbywają się na godzinach wychowawczych, ale często uczniowie zostają po lekcjach, lub mają możliwość pracować nad projektem w soboty. Jednak forma i tematyka zajęć sprawia, że nie jest to dla nich żadnym problemem.
Projekt zakłada nagrody. Na koniec pierwszego etapu uczniowie dostali m.in.: kalendarzyki, przewodniki po ekonomii, pendrive w formie karty płatniczej. Także na koniec drugiego etapu przeznaczone są niespodzianki dla osób, które po zakończonym etapie będą mieć najwięcej punktów przyznawanych w czasie każdych zajęć. Oprócz tego młodzież może starać się o nagrodę specjalną w wysokości 1500 zł, wypłacaną w ratach, za przygotowanie najlepszego artykułu ekonomicznego. Jako grupa walczą o nagrody dla szkoły.
Wszyscy zaangażowani: Pan Dyrektor, Pani Włódyka i sami uczniowie, mówią jednym głosem „To jeden z lepszych, bardziej wartościowych projektów. Naprawdę warto brać w nim udział”.
Gimnazjaliści każdego dnia pisali bloga (zobacz ). W naszej galerii zdjęć można zobaczyć także te zdjęcia, przerobione przez nich właśnie na potrzeby tego bloga.
[Not a valid template]