Od 1 lipca 2013 już nie właściciel nieruchomości, ale samorządy odpowiedzialne są za zorganizowanie i nadzór nad wywożeniem odpadów. Oznacza to, że mieszkańcy nie podpisują indywidualnych umów na odbiór odpadów komunalnych ze swoich nieruchomości. Zobowiązani są natomiast do złożenia w Urzędzie Gminy deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i uiszczania tej opłaty w odpowiednich terminach. Od 1 stycznia br. za odbiór odpadów odpowiada konsorcjum: Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „EMPOL” Sp. z o.o., os. Rzeka 133, 34-451 Tylmanowa. Umowa w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych obowiązuje do 31 grudnia 2017 r.
Według Planu Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego, obszar naszego województwa jest podzielony na cztery regiony gospodarki odpadami:
– region I – zachodni,
– region II – tarnowski,
– region III – sądecko – gorlicki,
– region IV – południowy.
Gmina Gdów wchodzi w skład regionu zachodniego.
Odbiór opadów w Gminie Gdów
W 2015 r. z terenu Gminy Gdów odebrano 44,6 ton odpadów ulegających biodegradacji. W Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych funkcjonującym na terenie Gminy Gdów zebrano 4,9 tony odpadów ulegających biodegradacji. Odpady te w całości zostały poddane kompostowaniu w kompostowni odpadów zielonych Barycz będącej regionalną instalacją przetwarzania odpadów komunalnych.
Liczba osób zameldowanych w Gminie Gdów na dzień 31.12.2015 r. wynosiła 17482. Systemem gospodarowania odpadami komunalnymi na dzień 31.12.2015 r. objęto 15940 mieszkańców. Liczba deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na dzień 31.12.2015 r. wynosiła 4424. Różnica pomiędzy liczbą osób zdeklarowanych, a zameldowanych na terenie Gminy Gdów wynika z faktu, iż osoby te mieszkają na terenie innych gmin bądź za granicą kraju, co zostało wyjaśnione w składanych przez właścicieli nieruchomości oświadczeniach i informacjach.
Łączna ilość odpadów komunalnych zebranych z terenu Gminy Gdów w 2015 r. wynosiła 2542,60 tony, z czego 1519 ton stanowiły niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, tj. 59,74 % ogółu zebranych odpadów komunalnych.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2012 r., Nr 645) gminy są zobowiązane do osiągnięcia w poszczególnych latach następujących poziomów:
Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia [%] |
|||||||||
2012 r. | 2013 r. | 2014 r. | 2015 r. | 2016 r. | 2017 r. | 2018 r. | 2019 r. | 2020 r. | |
Papier,
Metal, Tworzywa sztuczne, szkło |
10 |
12 | 14 | 16 | 18 | 20 | 30 | 40 |
50 |
W Gminie Gdów poziom ten w roku 2015 wyniósł 75,8 %. A więc oznacza to, że wymagany poziom został osiągnięty. Zgodnie z ww. tabelką w 2015 roku poziom recyklingu i segregacji był prawie pięciokrotnie przewyższony niż zakładano na rok 2015 .
Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia innymi metodami [%] | |||||||||
2012 r. | 2013 r. | 2014 r. | 2015 r. | 2016 r. | 2017 r. | 2018 r. | 2019 r. | 2020 r. | |
Inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe | 30 | 36 | 38 | 40 | 42 | 45 | 50 | 60 | 70 |
W Gminie Gdów poziom ten w roku 2015 wyniósł 60,5 %. A to z kolei oznacza przygotowanie zgodnie ze stanem na rok 2019.
[Not a valid template]
źródło: bip.malopolska.pl